Akreditace zdravotnických zařízení dle SAK
Normativní základ:
· zákona č. 372/2011 Sb., ze dne 6. listopadu 2011, o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách).
· hodnotící standardy kvality a bezpečí stanovuje prováděcí předpis k uvedenému zákonu, kterým je vyhláška č. 102/2012 Sb., ze dne 22. března 2012, o hodnocení kvality a bezpečí lůžkové zdravotní péče.
Určeno pro:
Akreditace je většinou dobrovolná, ale málokterá nemocnice si může dovolit se vyhnout tomuto procesu. Ohrozilo by to důvěru pacientů a okolí ve zdravotnické zařízení a to by ve svém důsledku vedlo k omezení přílivu financí do zdravotnického zařízení.
Přínosy:
· deklarace kvality poskytovaných zdravotnických služeb a záruka pro pacienty, že zdravotnická instituce splňuje rozhodující předepsané a očekávané požadavky na kvalitu a bezpečnost péče,
· pro veřejné plátce zdravotní péče je akreditace signálem, že prostředky vynaložené ze shromažďovaných zdrojů jsou vkládány do služeb, které mají ověřenou úroveň kvality a bezpečnosti,
· standardizace hlavní procesů (tj. zmenšovat nežádoucí míru variability) a zkvalitňovat poskytování lékařské, ošetřovatelské a podpůrné péče, zlepšit kulturu organizace a zlepšit způsob řízení.
· snížení počtu nežádoucích událostí mezi jednotlivými poskytovateli zdravotní péče a mezi jimi poskytovanými výkony a procedurami,
• nastartování principů efektivního využití lidských, finančních i materiálních zdrojů.
Etapy zavedení - postup spolupráce:
1. Vstupní analýza připravenosti zdravotnického zařízení v oblasti naplnění legislativní předpisů, úroveň zdravotnické dokumentace a soulad vnitřních předpisů s praxí, existence QMS – řízení dokumentace a nastavení procesu kontinuálního zvyšování kvality a bezpečí pacientů.
2. Úvodní seminář o zavádění akreditačních standardů v souladu s požadavky akreditační autority – SAK, Česká společnost pro akreditaci e zdravotnictví s.r.o atd. (Pro vedení společnosti jako součást prezentace výsledků vstupní analýzy).
3. Poradenská činnost procesu vytváření QMS a zpracovávání dokumentace (Formulování a realizace vlastních interních předpisů politiky a cílů kvality, dokumentace hlavních, řídících a podpůrných procesů).
4. Kurz interních auditorů (Příprava na provádění interních auditů QMS).
5. Průběžné poradenství v procesu implementace akreditačních standardů (Prověřování stavu zavádění QMS v praxi, konzultace při odstraňování nedostatků, atd.).
6. Účast na vstupním předakreditačním auditu pro akreditační zařízení (Prověření celkového stavu QMS a posouzení jeho akreditovatelnosti v plánovaném termínu).
7. Účast na akreditačním auditu (včetně pomoci při odstraňování zjištěných odchylek).
8. Následné služby (Interní audity, účast na dohledových a reakreditačních auditech, legislativní audity, komunikace s kontrolními orgány, atd.).